مقایسه تحولات معماری ایران دوره صفوی و ایتالیا در عصر رنسانس

پایان نامه
چکیده

صفویان در ایران حکومتی مستقل و نیرومند تشکیل دادند که مهمترین اقدام آن ها تأمین امنیت و ازدیاد ثروت بود . شاه عباس کبیر برای بازگرداندن امنیت داخلی به کشور ، در پی ناآرامی هایی که قبل از او ایجاد شده بود، اقدامات بسیاری در زمینه های سیاسی، نظامی ، اقتصادی و فرهنگی انجام داد که نه تنها امنیت را به ایران باز گرداند ، بلکه زمینه رشد و شکوفایی ایران را فراهم نمود . اقدامات و اصلاحات شاه عباس کشور و پایتخت ایران اصفهان را به شهری پررونق تبدیل کرد که باعث جذب جهانگردان اروپایی شد. آوازه پیشرفت های ایران و زیبایی های پایتخت به اروپا رسید . در این میان معماری که بیان گر افکار ، اعتقادات ، فرهنگ و قدرت هر سرزمینی است، به شکوفایی بسیاری رسید .با ورود ثروت و هنر شرقی به ایتالیا ، رنسانس در این کشور آغاز شد و در قرن چهارده میلادی تحولات گسترده ای و شکوفایی در پی داشت . اصلاحات مذهبی و اندیشه های خلاق در معماری تأثیر نهاد و کلیساها و کاخ های باشکوهی در این دوره با صرف هزینه های بسیار و به همت هنرمندانی توانا ساخته شد . این پژوهش بر آن است تا با بررسی هنر معماری در ایران و ایتالیا ، تحولات رخ داده در دوره زمانی مورد نظر و تأثیر تحولات مذهبی در ساختار معماری و میزان تأثیر این دوسرزمین بر یکدیگر در خلال روابط را مورد بررسی قرار دهد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تأثیر معماری ساسانی بر معماری کلیساهای دوره رنسانس در ایتالیا

هدف اصلی پژوهش، اثبات تأثیرات جهانی هنر ایران زمین بخصوص معماری می باشد. پژوهشگر با رویکردی باستان شناسانه به وقایع تاریخی، روند انتقال هنر و معماری ایران را به سایر سرزمینها بررسی می کند. فاصله زمانی حدود 8 قرن از پایان دوره ساسانی تا آغاز دوره رنسانس در اروپا با اتفاقات تاریخی زیادی از جمله جنگ، دیپلماسی، تجارت، دین و ایدئولوژی، همراه بوده که در انتقال هنر و معماری ایران دخیل بوده اند. پژوهشگ...

15 صفحه اول

معنای پوشش در معماری عصر صفوی

پوشش، قسمت بالایی حجم بناست که فضای واقع در زیر خود را می‌پوشاند. در مقایسه با معماری نقاط مختلف جهان، تنوع و غنای پوشش‌ها در معماری اسلامی ایران خیره‌کننده است. این امر در عصر صفوی که زبانی نمادین، بر ظاهر و باطن معماری سایه می‌افکند، جلوه‌ای ویژه می‌یابد. هدف اصلی در پژوهش حاضر بررسی معنای نمادین پوشش در عصر صفوی می‌باشد. این موضوع، با گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و میدانیِ شش نمونه موردی از پو...

متن کامل

خوشنویسی درآغاز عصر صفوی: تحولات،کارکردها، حامیان و هنروران

سرآغاز فرمانروایی صفویان- عصر سلطنت اسماعیل و طهماسب- دور? بالندگی هنر خوشنویسی در ایران است. این هنر در این عصر، سه دوره تقریباً برابر را گذراند. نخست دور? گذار و انتقال از سنت های پیشین به ویژه عصر تیموری به صفویان تبریز است؛ دور? دوم که مقارن با نخستین سال‌های سلطنت طهماسب و اقبال او به هنر کتاب‌آرایی است، دور? قاعده مند شدن برخی از خطوط به ویژه نستعلیق و کاربرد آن برای نخستین بار در کتابت قر...

متن کامل

طاعون در ایران عصر صفوی

پاسخ‌گویی به نیازهای طبی در هر جامعه‌ای در قالب نظام طبی آن جامعه عملی می‌گردد لذا پژوهش حاضر براساس این مسئله شکل‌گرفته است که رویکرد شناختی و رفتاری در مقابله با بیماری مسری طاعون در جامعه ایران عصر صفوی در چه فضایی از گفتمان طبی و بر اساس چه روش‌هایی صورت می‌گرفت و بروز آن چه مصائبی را به دنبال داشت؟ یافته‌های پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی-تحلیلی نشان می‌دهد که نظام طب ایران عصر صفوی در مواج...

متن کامل

معنای پوشش در معماری عصر صفوی

پوشش، قسمت بالایی حجم بناست که فضای واقع در زیر خود را می پوشاند. در مقایسه با معماری نقاط مختلف جهان، تنوع و غنای پوشش ها در معماری اسلامی ایران خیره کننده است. این امر در عصر صفوی که زبانی نمادین، بر ظاهر و باطن معماری سایه می افکند، جلوه ای ویژه می یابد. هدف اصلی در پژوهش حاضر بررسی معنای نمادین پوشش در عصر صفوی می باشد. این موضوع، با گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانیِ شش نمونه موردی از پو...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023